پیر گوشی چیست؟

پیرگوشی

با افزایش سن عملکرد اندام های بدن دچار تغییر می شود. کاهش شنوایی یکی از این تغییرات است. کاهش شنوایی که یکی از نشانه های افزایش سن و رسیدن به دوران کهن سالی است در افراد مسن بسار شایع است.

طبق آمار موسسه شنوایی سنجی آمریکا یک سوم از افرادی که سن بالاتر از 60 سال را تجربه می کنند با کاهش شنوایی مواجه می شوند همچنین  از هر دو نفری که سن بالای 85 سال را دارند یک نفر دچار کاهش شنوایی است. کاهش شنوایی بر اثر افزایش سن را پیر گوشی یا presbycusis می گویند. اگر چه  پیر گوشی  به خودی خود زندگی فرد را به مخاطره نمی اندازد  ولی در صورت عدم درمان کیفیت زندگی فرد به شدت کاهش می یابد.

چه عواملی باعث کاهش شنوایی در کهن سالی می گردد؟

کاهش شنوایی در اثر پیری یک فرآیند تدریجی و پیوسته در زمان است. تغییرات گوناگونی که در گوش داخلی  روی می دهد باعث کاهش شنوایی می گردد. این تغییرات عبارتند از:

1)تغییر در ساختار گوش داخلی

2)تغییر در فشار خون داخل گوش

3)اختلال در اعصاب شنوایی

4) تغییر در نحوه پردازش صداها در مغز

5)آسیب رسیدن به موهای کوچک داخل گوش که مسئول انتقال صدا به مغز هستند

گاهی کاهش شنوایی در اثر مسائل دیگری است که عبارتند از:

1)دیابت

2)قرارگیری در معرض صدای بلند

3)استفاده از داروهای خاص

4)کاهش شنوایی ارثی

5)کشیدن سیگار

تشخیص کاهش شنوایی در مراحل آغازین

کاهش شنوایی با نشنیدن صدا  یا آوای زیر آغاز می گردد. برخی از نشانه های این بیماری  عبارتند از:

1) با زحمت شنیدن صدای خانم ها، کودکان، صداهای پس زمینه و صدای دیگران 

2) صداهای خاص ممکن است بلند تر از حد معمول به نظر برسند.

3) با زحمت شنیدن صداهای در فضای شلوغ

4) شنیدن صدای زنگ در گوش ها

5) افزایش صدای تلویزیون و رادیو بیشتر از حد معمول

6) درخواست از فرد مقابل برای تکرار صحبتش

7) متوجه نشدن صحبت افراد در تلفن

در صورت دیدن یکی از این نشانه ها حتما به دکتر خود اطلاع دهید. این مسئله ممکن است  نشانه بیماری های دیگری باشد و باید توسط یک فرد متخصص بررسی گردد.

چگونه پیر گوشی تشخیص داده می شود؟

اگر یکی از نشانه های بالا را دارید دکتر شرایط شما را بررسی می کند. او  یک تست فیزیک کامل انجام می دهد تا به این نتیجه برسد که کاهش شنوایی شما تنها به علت افزایش سن و پیری است همچنین دکتر گوش شما را با گوش بین یا همان اوتوسکوپ مورد معاینه قرار می دهد. اگر دکتر به این نتیجه برسد که کاهش شنوایی شما علت دیگری ندارد تشخیص پیر گوشی می دهد. در این صورت دکتر شما را به یک شنوایی سنج معرفی می کند. شنوایی سنج  از شما تست شنوایی می گیرد تا مشخص شود چه مقدار شنوایی شما کاهش یافته است.

چگونه پیر گوشی درمان می شود؟

صادقانه بگویم درمان خاصی وجود ندارد. اگر شما دچار پیر گوشی شده باشید دکتر به منظور بهبود شنوایتان و بهبود کیفیت زندگی پیشنهادات زیر را به شما ارائه می کند:

1)سمعک به شما در شنیدن کمک می کند

2)وسایل تقویت کننده مثل بلندگو تلفن

3)در صورت که کاهش شنوایی شدید باشد:دوره آموزشی زبان اشاره یا لب خوانی

در برخی موارد، دکتر کاشت حلزون را توصیه می کند( یک وسیله الکترونیکی که با عمل جراحی در داخل گوش قرار داده می شود). حلزون گوش صداها را کمی بلندتر می کند اما  نمی تواند شنوایی را به حالت طبیعی برگرداند. وقتی که فرد دچار کاهش شدید شنوایی است از این گزینه استفاده می شود.

برای کسی که دچار پیر گوشی است چه آینده¬ای متصور است؟

کاهش شنوایی در اثر پیری یک فرآیند در حال افزایش است بدین معنی که شنوایی شما در طول زمان بدتر می¬شود. اگر چه شنوایی شما بدتر می¬شود استفاده از وسایل کمک کننده می¬تواند در بهبود کیفیت زندگی شما موثر باشد. با دکتر خود در مورد گزینه¬های درمانی مشورت کنید و بهترین گزینه را که اثر کاهش شنوایی را در زندگیتان به حداقل می رساند انتخاب نماید. شاید شما به مشاوره در مورد اثرات جانبی کاهش شنوایی نظیر اعصبانیت، افسردگی و طرد شدن اجتماعی نیاز داشته باشید و لازم است این اثرات را به کمک متخصصین کاهش دهید.

چگونه می توان از  پیر گوشی جلوگیری کرد؟

شما نمی توانید از پیر گوشی جلوگیری کنید. اما از بدتر شدن آن می توان جلوگیری کرد. اگر پیر گوشی را تجربه کرده اید می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

1)در معرض صداهای بلند قرار نگیرید

2)در جاهای که صداهای بلند وجود دارد از محافظ گوش استفاده کنید

3)اگر دیابت دارید قند خون خود را کنترل کنید