دیابت نوع دو و شنوایی

دیابت و شنوایی

تحقیقات جدید ارتباط بین دیابت نوع دو و کاهش شنوایی را تایید می کند. در سال 2008 موسسه بین المللی سلامت این ارتباط را چنین بیان کرد:  افرادی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند دوبرابر بیش تر از افراد معمولی به بیماری کاهش شنوایی مبتلا می شوند.

 

طبق آمار بدست آمده از انجمن دیابت آمریکا حدود 35 میلیون نفر آمریکایی به بیماری کاهش شنوایی مبتلا هستند. اغلب این افراد دیابتی هستند. حدود 79 میلیون نفر در آمریکا در خطر ابتلا به دیابت در سال های آتی هستند . حدود 30 درصد از افراد مبتلا به کاهش شنوایی قند خون آنها بالاتر از حد معمول است.

در تحقیقی که توسط انجمن دیابت آمریکا روی افراد 20 تا 69 ساله انجام گرفت مشخص شد دیابت نوع دو باعث آسیب رسیدن به اعصاب و رگ های خونی گوش می گردد و در کاهش شنوایی افراد موثر است.

علائم بیماری کاهش شنوایی

کاهش شنوایی به صورت تدریجی صورت می گیرد. کودکان و افراد بزرگسال  همیشه در خطر ابتلا به کاهش شنوایی هستند.به این مسئله فکر نکنید که چون خیلی جوان هستید دچار کاهش شنوایی نمی شوید. اگر فکر می کنید در معرض خطر ابتلا به کاهش شنوایی هستید سئوالات زیر را از خود بپرسید:

• آیا تا به حال دوستان یا اعضاء خانواده از اینکه شما به آنها گوش نمی کنید شکایت کرده اند؟

• آیا دائما از مردم می خواهید صحبتشان را تکرار کنند؟

• آیا دائما از اینکه مردم من من می کنند شکایت دارید؟

• آیا در دنبال کردن مکالمه با بیش از دونفر مشکل دارید؟

• آیا اعضاء خانواده از اینکه شما به صدای رادیو یا تلویزیون بلند گوش می کنید شکایت دارند؟

• آیا فهم مکالمات در مکانهای شلوغ مثل رستوران یا اتاق پر از جمعیت مشکل است؟

اگر جواب شما به بیش از یک سئوال مثبت است حتما تست شنوایی دهید تا میزان کاهش شنوایی شما مشخص و از آسیب های بعدی جلوگیری شود.

 جلوگیری و درمان کاهش شنوایی مرتبط با دیابت

همه کسانی که دیابت دارند باید هر سال یکبار تست شنوایی دهند. بهترین راه جلوگیری از عوارض جانبی دیابت کنترل کردن قند خون ، کاهش فشار خون، کاهش وزن اضافی بدن و ورزش روزانه است. به خاطر داشته باشید استفاده دراز مدت از هدفون با صدای بلند تاثیر مهمی بر کاهش شنوایی بخصوص در افرادی که در معرض خطر ابتلا به کاهش شنوایی هستند دارد.