کاهش شنوایی و مشکلات مغزی

تحقیقات جدید نشان داده است که کاهش شنوایی منجر به کاهش بافت مغزی در افراد بزرگ سال می شود. آیا به پیر گوشی مبتلا هستید؟ همین حالا تست شنوایی انجام دهید تا از آسیب رسیدن به بافت مغزی در آینده جلوگیری شود.

 

کاهش شنوایی تنها آزار دهنده نیست بلکه باعث آسیب رسیدن به مغز می شود.

تحقیقات جدید انجام شده در دانشگاه هاپکینز و موسسه بین المللی پیری نشان داد افرادی که مبتلا به کاهش شنوایی هستند بافت مغزی آنها با سرعت بیشتری کاهش می¬یابد. این مسئله خطر ابتلا به زوال عقلی و کاهش سلامتی جسمی و روانی را به دنبال دارد. دکتر فرنک لین استادیار دانشگاه جان هاپکینز اطلاعات بدست آمده از موسسه پیری بالتیمر را مورد ارزیابی قرار داد. تحقیقات این دانشمند در مجله Neuroimage  به چاپ رسید.

بر طبق تحقیقات موسسه آمریکایی تکلم، زبان و شنوایی بیش از 30 درصد از افراد 65 ساله و 14 درصد از افراد 45 تا 62  ساله مبتلا به نوعی از کاهش شنوایی هستند. تقریبا 8 میلیون نفر از افراد 18 تا 44 ساله مبتلا به کاهش شنوایی هستند.

چگونه کاهش شنوایی باعث تغییر مغز می گردد؟

تحقیقات گذشته نشان دهنده اثر کاهش شنوایی بر تغییر ساختار مغز انسان و حیوان است. آنها متوجه شدند حیوانات و انسان های که مبتلا به کاهش شنوایی هستند مغز کوچک تری دارند. در موسسه تحقیقات بالتیمر 126 نفر در حدود یک دهه با MRI، تست شنوایی و فیزیکی مورد بررسی قرار گرفتند. این تحقیق در سال 1994 شروع شد. 75 نفر از شرکت کننده ها در تحقیق شنوایی معمولی داشتند و 51 نفر مبتلا به کاهش  شنوایی در حدود 25 دس بل بودند. لین متوجه شد کسانی که مبتلا به کاهش شنوایی هستند آسیب مغزی آنها با سرعت بیشتری نسبت به افرادی که شنوایی معمولی دارند پیشرفت می کند. به گفته دانشمندان کسانی که مبتلا به کاهش شنوایی هستند یک سانتی متر مکعب بیشتر از افرادی با شنوایی معمولی دچار کاهش مغزی می شوند همچنین افراد مبتلا به کاهش شنوایی چروک بیشتری را در بالا، میانه و پایین قسمت گیجگاهی مخ تجربه می کنند این قسمت مربوط به پردازش صدا و کلام است.

به گفته دکتر لین این قسمت ها به تنهایی فعالیت نمی کنند و با قسمت حافظه و احساس مرتبط هستند همچنین آسیب رسیدن به این قسمت با بیماری های جنون و آلزایمر در ارتباط است. دکتر اریک اسموها استادیار دانشکده پزشکی مانت سینا در نیویورک می¬گوید تحقیقات جدید نشان دهنده  اثر کاهش شنوایی بر زوال عقلی است.

زمانی برای تست شنوایی ؟

موسسه تکلم-زبان- شنوایی آمریکا به بزرگسالان توصیه می کند تا قبل از 50 سالگی هر 10 سال یکبار تست شنوایی دهند و از آن پس هر 3سال یکبار برای تست شنوایی مراجعه نمایند. تست شنوایی حدود 30 دقیقه زمان می برد و  در این تست حساسیت گوش شما به صداها و کلمات سنجیده می شود. در اولین مراجعه شما به شنوایی سنجی سئوالاتی در مورد سابقه بیماری پرسیده می شود سپس گوش شما با گوش بین معاینه می گردد. اگر به کاهش شنوایی مشکوک باشید تست شنوایی سنجی از شما گرفته می شود. اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد برای شما سمعک تجویز می شود.

اگر در معرض صدا های بلند مثل موسیقی هستید حتما آزمایش دهید نتایج این آزمایشات برای  مراجعات بعدی شما بسیار مفید خواهد بود.